پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
30 بهمن 1397 - 15:56

نقش یابی جوانان در گام دوم انقلاب

رکن رکین دکترین گام دوم انقلاب اظهار افتخار نسبت به ثمره شجره طیبه انقلاب در طول چهل سال گذشته و امید بخشی به آحاد جامعه برای ساخت آتیه درخشان تمدن بزرگ اسلامی است.
نویسنده : حسین نمازی
کد خبر : 2330
بیانیه گام دوم ترسیمی از ساختار محتوایی و اجرایی مورد نیاز در دهه پنجم است.این بیانیه شرحی از عقبه انقلاب در چهل سال گذشته با یک آسیب شناسی منطقی و دلسوزانه است که در چشم انداز آینده حاکمیت در کشور باید مورد توجه قرار گیرد.
«گام دوم انقلاب» سندی ورای یک بیانیه است که به صورت جامع و مانع، گذشته،حال و آینده انقلاب را تصویر سازی می کند و در قالب یک دکترین و استراتژی کلان در دهه پنجم خود را عرضه می دارد؛استراتژی که دال مرکزی آن «واگذاری امور به جوان ها» برای جهش در حوزه های مختلف است. در حقیقت رکن رکین این دکترین اظهار افتخار نسبت به ثمره شجره طیبه انقلاب در طول چهل سال گذشته و امید بخشی به آحاد جامعه برای ساخت آتیه ای درخشان تمدن بزرگ اسلامی است.
از این رو احصاء نقاط ضعف بخصوص بیان عیوب اقتصادی و سبک زندگی و بسیاری از موارد دیگر که در متن بیانیه آورده شده آسیب شناسی منصفانه از عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی است که نشان دهنده نگاه دغدغه مند رهبر فرزانه انقلاب و مردم نسبت به مسائل ساری و جاری در کشور است.
بنابراین جوانان به عنوان مخاطبان ویژه گام دوم انقلاب بخش مهمی از پروژه جهاد در مسیر ساخت ایران اسلامی بزرگ را پشتیبانی خواهند کرد؛جوانانی که به مثابه موتور محرکه دکترین دهه پنجم وپیشگام در تحول ساختاری تعریف می شوند.البته سپردن امور به جوانان برای اولین بار نیست که از سوی مقام معظم رهبری(مدظله العالی)مطرح می شود بلکه در ادوار مختلف بیان شده ولی مطالبات رهبر فرزانه انقلاب در این بیانیه مقوله ای فراتر از یک شعار و بیانیه است.
این موضوع حتی در نوع برجسته‌سازی و تبلیغ رسانه‌های وابسته به دفتر رهبر انقلاب در شبکه‌های اجتماعی در یکی دو سال اخیر نیز تا حد زیادی واضح و روشن به‌نظر می‌رسد.در خصوص اینکه چرا پرچم پیشرفت در کشور در دهه پنجم به دست جوانان داده شده دلایل متعددی وجود دارد:
1. هرم سنی در کشور(وجود 36 میلیون نفر در سنین بین 15 تا 40 سال و دارا بودن 14 میلیون نفر دارای تحصیلات عالی) نمایانگر ظرفیت چشمگیر و خیره کننده جوانان برای پیشرفت همه جانبه در کشور است.
2.از طرفی جوانان به دلیل فطرت ذاتی خود اهل محافظه کاری نیستند و با روحیه خلاق و آرمان خواه خود می توانند به انتظارات آینده جامه عمل بپوشند.مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در اوایل سال97 در دیدار با دانشجویان فرمودند:««بنده معتقدم آرمان‌های انقلاب بدون نیرو، نشاط و جسارت جوانی، قابل تعقیب و قابل دسترسی نیست. نسبت شما با آرمان‌ها، اینچنین نسبتی است. عقیده‌ من این است که اگر چنانچه نیروی جوانی، یعنی قدرت فکری و بدنی و اگر نشاط و روحیه و حالت تحرک و همچنین جسارت، یعنی خط‌شکنی‌ها که در جوان‌ها به‌عنوان خصیصه وجود دارد، نباشد؛ ما به آرمان‌ها دست پیدا نخواهیم کرد.»
3. تجربه موفق انقلاب در اعتماد به جوانان و نائل آمدن به موفقیت ها و دستاوردهای چشمگیر در حوزه های گوناگون علمی،هسته ای و....انگاره کارآمدی جوانان را دوچندان کرده است.حضور عزت مندانه جوانان در جنگ تحمیلی هشت ساله یکی از مصادیق ظفرهای معجزه آسای انقلاب است که به دست جوان ها رقم خورده است؛تاجایی که سن فرماندهان در دوران دفاع مقدس بین 20 تا 25 سال بوده است.رشد خیره کننده علمی در سال های گذشته در حوزه سلول‌های بنیادی، نانو، هوافضا و امثال اینها نیز عموما به دست جوان‌ها صورت گرفته است.بنابراین جوانان به روایت تاریخ و گواه دستاوردها ثابت کرده‌‌اند درصورت میدان دادن به آنها، نتایج شگفت‌انگیزی به‌ارمغان خواهند آورد.
4. چرخش مسئولان در سیکل مدیریتی کشور و کاهش معدل سنی مدیران و مسئولان لایه میانی و حتی تراز اول به معنای دمیدن روحی تازه در کالبد ساختار اجرایی کشور و ارتقاء بهره وری است.تحقق مقوله پیشرفت،نیاز به ایجاد یک نهضت از سوی مردم دارد و جوانان می توانند در این نهضت پیشرو و پیشگام باشند.
بنابراین جوانان به عنوان نقطه کانونی در این بیانیه مهم و راهبردی باید با خوانش صحیح و تفسیری بدون کم و کاست از عمق راهبردی این دکترین،حراست کنند و خود را برای یک نهضت علمی و اجرایی و پیشرفتی همه جانبه و نهایتاً ساخت ایران بزرگ اسلامی آماده کنند.

ارسال نظرات